Vækst- og Skoleudvalget

Publiceret 21-11-2016

Mandag den 21-11-2016 kl. 08:00

Indholdsfortegnelse:

Åbne
33 Gilleleje Læringsområde - Funktionsprogram
34 Gilleleje Læringsområde - Trafik
35 "Flyt til Gribskov" folder
36 Flytning af møde


Efterretningssager
37 Modernisering af planloven - lovforslag i høring


Lukkede
38 Gilleleje Læringsområde - Udbudsproces
Medlemmer:

Ulla Dræbye Susan Kjeldgaard
Sisse Krøll Willemoes Morten Ulrik Jørgensen
Brian Lyck Jørgensen Nick Madsen
Michael Bruun  
   

Godkendelse af dagsorden:
Godkendt

Fraværende:
Morten Ulrik Jørgensen
Brian Lyck Jørgensen


Meddelelser:



Åbne

33. Gilleleje Læringsområde - Funktionsprogram
02.00A00 - 2016/36401

Sagsfremstilling
Introduktion
Vækst- og Skoleudvalget, Børneudvalget og Økonomiudvalget behandler sagen for at anbefale en beslutning til Byrådet.

Plan- og Miljøudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget samt Teknisk Udvalg får sagen til orientering.

Der skal træffes beslutning om godkendelse af det funktionelle byggeprogram (fremover funktionsprogrammet) for Gilleleje Læringsområde, Gilbjergskolen.

Der gøres opmærksom på, at den del af funktionsprogrammet ,der omhandler trafikale forhold, behandles på særskilt punkt.

Baggrund
Funktionsprogrammet tager afsæt i de forudsætninger, der er politisk besluttet.

Følgende forudsætninger er fremlagt alle inddragede interessenter.

  • Etablering af et samlet Læringsområde i Gilleleje.
  • Et folkeskoletilbud med 3 spor for 0.-6. klasse, 4 spor for 7.-9. klasse, specialklasser med omkring 30 elever, Fritidsordning og Klub.
  • Den eksisterende skole skal ombygges til et fremtidssikret læringsmiljø, hvor Gribskovs målsætning for Børn unge indtænkes.
  • Der skal nedrives en klynge og tilbygges op til 1550 m2
  • Drøftelser om den mest hensigtsmæssige funktion foregår blandt brugerne.
  • Beslutningen om det endelige funktionsprogram/byggeprogram og projekt tages på politisk niveau.
  • Budgettet er 99,5 mio kr. (budget 2016-2019).
  • Der er ikke afsat midler til dagtilbud og idrætsfaciliteter.


Sagens Forhold
Proces for udarbejdelse af funktionsprogram
Funktionsprogrammet er udarbejdet af Bascon og Gribskov Kommunes administration på baggrund af en lang række møder med skolens ledelse, repræsentanter for medarbejdere og elever, skolebestyrelse, kultur- og idrætsforeninger og handicaprådet. Møderne har haft til hensigt at præcisere de funktionelle krav og ønsker, der er til den nye skole.

Der er afholdt møder på tre niveauer:

Følgegruppe: Bestående af skoleledelse og repræsentanter for skolebestyrelse, medarbejdere, elever, kultur- og fritidsforeninger og handicapudvalget. På disse møder har den overordnede rammesætning samt det samlede funktionsprogram været drøftet.


Skolearbejdsgruppe: Bestående skoleledelsen, sikkerheds- og tillidsrepræsentant og repræsentanter for skolebestyrelse, medarbejdere og elever. På disse møder har rammesætning, organisering og læringsrum samt det samlede funktionsprogram været drøftet.

Fokusgrupper Bestående af repræsentanter fra skoleledelsen, fagspecifikke medarbejdere, elever og - i relevante møder - repræsentanter for kultur og idrætsforeninger. Skolebestyrelsen har været inviteret til disse møder, men har ikke haft mulighed for for at deltage.

Der har været afholdt møde mellem skolebestyrelsen og Vækst- og Skoleudvalget. Alle brugere har haft mulighed for skriftligt at kommentere funktionsprogrammet (eller de dele, der vedrører brugergruppen). Skolebestyrelsen har ikke benyttet sig af denne mulighed. Dog blev der på det sidste møde med Skolearbejdsgruppen og Følgegruppen, hvor funktionsprogrammet blev gennemgået, indledt med følgende kommentar fra et skolebestyrelsesmedlem: "I har ramt ånden i det, vi gerne vil".

Bekymringer blandt brugere
Igennem hele processen har skolens brugere haft nogle gennemgående bekymringer. Disse bekymringer er forankret i de politiske besluttede forudsætninger, der er opstillet som ramme om funktionsprogrammet. Vækst- og Skoleudvalget har undervejs i forløbet været involveret i disse bekymringer.

Der har især været bekymringer om:

  1. Hvordan man fastholder det unikke udskolingsmiljø der er på Rostgårdsvej
  2. Hvorvidt der er kvadratmeter nok til at indeholde alle skolens elever
  3. Hvorvidt nedrivning og opbygning af nye kvadratmeter er fordelagtigt
  4. At der ikke er afsat midler til at renovere og udbygge idrætsfaciliteter.


Punkt 1 er prioriteret helt overordnet i funktionsprogrammet. Det er skrevet ind som et meget klart krav, der ikke kan overses.

Punkt 2 og 3 er begge en del af de politisk vedtagede overordnede forudsætninger. Derfor er der ikke skrevet noget om disse ind i funktionsprogrammet. Der er lavet et arealkrav, hvor det fremgår meget præcist, hvor mange m2, der som minimum forventes afsat til de forskellige funktioner. Der er som udgangspunkt afsat 13 m2 pr. elev, hvilket sammenlignet med andre skoler er over middel.

Punkt 4 Center for Bygninger, Ejendomme og Erhverv har udarbejdet en vedligeholdelsesplan for den eksisterende hal og gymnastiksal.

I forhold til udvidelse af skolens idrætsfaciliteter, med fx en ny hal, er disse ikke med i de overordnede forudsætninger og derfor ikke indskrevet i funktionsprogrammet. Der er dog stillet krav til gode udemiljøer der, i forlængelse af skolens generelle udformning og indretning med fokus på bevægelse, skal indeholde fagrelaterede udearealer til bevægelse. Idræt skal i størst mulig udstrækning kunne udøves på skolens eget udeareal, ligesom der bør etableres mulighed for boldspil. Endvidere fremhæves det i funktionsprogrammet, at der som minimum skal være en placering af en multibane som en del af det samlede projekt for udearealerne.

Funktionsprogrammet
Funktionsprogrammet ses i bilag 1. Her er der lagt vægt på fire overordnede elementer

  • Et trygt indskolingsmiljø og en spændende Fritidsordning (FO).
  • Et udviklende mellemtrin med et bredt spænd i de faglige tilbud og en god klub.
  • Et unikt udskolingsmiljø med stor læringsprogression.
  • Et inkluderende specialtilbud, som er integreret i den almene undervisning.


Funktionsprogrammet er bygget op omkring visionen for Gilleleje Læringsområde, som lyder:

Læringslaboratorium Gilleleje Læringsområde skal være et læringslaboratorium, der understøtter en bred sammenhængende tilgang til læring, hvor man lærer gennem refleksion, afprøvning og evaluering. Undervisningen skal være fremtidssikret, eksperimenterende og innovativ samt give mulighed for at inddrage skolens udearealer, nærområde og lokalområde i undervisningen.

Undervisningsmiljø Gilleleje Læringsområde skal indeholde folkeskole, specialtilbud og fritidsordning inden for samme område. Dette skal skabe en samlet fysisk aktiv og social ramme, hvor børn fra 0. -9. klasse trives godt og inspireres til bevægelse uanset alderstrin.

Gilleleje Læringsområde skal samtidig bestå af opdelte elevmiljøer for indskoling, mellemtrin og udskoling. Denne opdeling skal tilgodese de forskellige aldersgrupper og skabe sociale relationer og fællesskaber der sikrer, at alle føler sig trygge og medfører et både fagligt, fysik og socialt ansvar for hinanden og for skolen. Yderlige skal denne opdeling sikre, at udskolingen fortsat kan arbejde ud fra den linjefagsorganisering som er en stor succes.

Lokalområdet Gilleleje Læringsområde skal som primært formål opføres for eleverne, men det er også et krav, at der skabes gode muligheder for integration med lokalområdets foreninger. Det betyder at hele lokalområdets aktive idræts-og foreningsliv skal have gavn og glæde af de nye rammer – gerne så skolen bliver lokalområdets samlingssted, der summer af liv fra klokken 7 til 23.

Bæredygtighed Gilleleje Læringsområde skal være bæredygtigt både miljømæssigt, økonomisk og socialt. Ambitionen er flest mulige bæredygtige tiltag indenfor budgetrammen. Teknisk og økonomisk skal byggeriet etableres i holdbare materialer med reduceret vedligehold og minimalt forbrug af ressourcer – både under opførelsen og i den efterfølgende drift ved energibesparende tiltag.

Arkitektur Gilleleje Læringsområde skal etableres i en arkitektur, som både tager afsæt i de eksisterende rammer og understøtter lokalområdets kvaliteter og særpræg.
Funktionelt skal Gilleleje Læringsområde fremstå som en helhed med flydende overgange mellem indendørs og udendørs undervisning. Alle arealerne skal være optimalt udnyttet og rumme en fleksibilitet, som kan imødekomme varierede undervisningsformer og fremtidige strukturændringer.

Vurdering
Administrationens vurdering er, at det færdige funktionsprogram er gennemarbejdet og , indenfor de fastlagte forudsætninger, indeholder de krav og ønsker til en ny skole, som den samlede brugergruppe ønsker.


Lovgrundlag
Vækst- og Skolevalgets kommissorium. Godkendt af Byrådet 31.08.2015
LBK nr 747 af 20/06/2016 (Folkeskoleloven)

Økonomi
Det af Byrådet vedtagne scenarium har et anlægsbudget på ca. 115 mio. kr. (2016 niveau).
Lånoptag/finansiering behandles i 2017.

Bilag
Bilag 1: VSU 21-11-2016 Funktionelt byggeprogram Dok. nr: 2016/36401 004

Bilag 2: VSU 21-11-2016 Under- og delkriterier Dok. nr: 2016/36401 005


Administrationens indstilling
Administrationen indstiller til Vækst- og Skoleudvalget at anbefale Børneudvalget og Økonomiudvalget at anbefale Byrådet:

  1. at godkende det funktionelle byggeprogram inkl. arealkrav for Gilleleje Læringsområde



Beslutning

  1. Godkendt


Sisse undlod at stemme

Fraværende: Morten Ulrik Jørgensen og Brian Lyck Jørgensen




34. Gilleleje Læringsområde - Trafik
02.00G00 - 2016/37607

Sagsfremstilling
Vækst- og Skoleudvalget, Plan- og Miljøudvalget, Teknisk Udvalg og Økonomiudvalget behandler sagen for at anbefale en beslutning til Byrådet.

Sagen handler om de trafikale forhold ved Gilleleje Læringsområde.

Baggrund
Byrådet traf 20.06.2016 beslutning om udvikling af ny skole Gilleleje. Der tages udgangspunkt i, at Gilleleje Læringsområde skal omfatte en totalombygning af skolen på Parkvej, samt nedrivning af en enkelt blok og opførsel af en ny bygning på 1.550 m2 placeret på eksisterende matrikel. Skolen skal rumme tre spor fra 0.-6. klasse, fire spor fra 7.-9. klasse samt specialklasser.

Et væsentligt parameter for en velfungerende skole er, at børnene kan komme så sikkert og nemt som muligt til og fra skolen. Det giver tryghed for både børn og forældre og understøtter, at børnene bevæger sig mere i deres hverdag. Det giver også børnene frihed og selvstændighed, at de selv kan transportere sig.

De trafikale forhold omkring Gilleleje Læringsområde skal derfor sikres som en del af projektet.

Brugernes oplevelse af de trafikale forhold
Administrationen har været i dialog med skolens ledelse omkring oplevelsen af de nuværende trafikale forhold på de to nuværende skoler på hhv. Parkvej og Rostgårdsvej og ønsker fremadrettet, når skolen samles på Parkvej. Ledelsen har stort fokus på sikkerheden, særligt for de børn der cykler og går i skole. Generelt opleves at der er relativt gode trafikale forhold i dag, men at der enkelte steder opstår kaotiske og potentielt usikre forhold på grund af utilstrækkelige afsætnings- og parkeringsforhold. Særligt på skolens østside, ud mod idrætsbanerne, opleves usikre forhold. Det skyldes, at der parkeres og afsættes på interne veje, der samtidig fungerer som stiforbindelser for de elever, der kommer fra den østlige og sydlige del af byen. Der ønskes derfor særligt en forbedring af den nuværende grusparkering øst for skolen.

Administrationen har endvidere været i dialog med formanden for Gilleleje Boldklub. Formanden har også kommenteret at grusparkeringen ved Idrætsvej er problematisk, og deler oplevelsen af, at det medfører parkering- og afsætning på de interne veje og stier.

Både skole og idræt oplever at fælles brug af parkeringsarealer fungerer fint på grund af forskudte brugstider.

Trafik- og parkeringsanalyse
Der er udført en analyse af de trafikale forhold i området. Formålet med undersøgelsen har været at vurdere de nuværende forhold og estimere det fremtidige behov for parkering og afsætning ved skolen. Analysen er gennemført af Viatrafik i oktober 2016 og fremgår af bilag 2.

Analysen indeholder en række anbefalinger til fysiske tiltag for at skabe en sikker og tryg afvikling af trafikken, herunder:

  • øget cykelparkering,
  • forbedring af grusparkeringen øst for skolen,
  • udvidelse af Idrætsvej,
  • venstresvingsbane på Parkvej ved Idrætsvej.


Derudover anbefales mobilitetstiltag, som kampagner og konkurrencer.

Byggeprogram Gilleleje Læringsområde - option
På baggrund af brugernes input og trafik- og parkeringsanalysen, som en del af det funktionelle byggeprogram for Gilleleje Læringsområde, er der udarbejdet forslag til krav til de trafikale forhold omkring skolen, jf. bilag 1.

Administrationen vurderer, at de trafikale forhold bør indtænkes som en integreret del af konkurrenceprojektet. Derved kan bedst sikres sammenhængende løsninger, fx at placering af funktioner inde i bygningen tænkes sammen med mulighed for varelevering eller at placering af indskolingen tænkes sammen med gode muligheder for afsætning m.m.

Eftersom etablering af de trafikale forhold ikke indgår i det afsatte budget for skolen, vurderes at projektering og etablering af de trafikale forhold bør holdes som en option for sig.

I forbindelse med indgåelse af den endelige aftale om totalentreprisen kan i så fald vælges om hele eller dele af optionen skal indgå i totalentreprisen eller om kommunen helt fravælger optionen og i stedet etablerer trafikanlæggene som et eller flere særskilte anlægsprojekter.


Administrationens anbefaling
Administrationen anbefaler, at den del af Funktionsprogrammet for Gilleleje Læringsområde, der handler om krav til de trafikale forhold omkring skolen, formuleres, som det fremgår af bilag 1. Det anbefales at kravene skal indarbejdes i tilbudsgivernes konkurrenceprojekter.

Administrationen anbefaler, at tilbud skal indeholde projektering og etablering af de trafikale forhold omkring skolen som option.


Lovgrundlag


Økonomi
Finansiering til projektering og etablering af de trafikale forhold, der beskrives i byggeprogrammets afsnit 6, indgår ikke i det afsatte budget for skolen.

Finansiering skal derfor afklares i den videre proces, og inden der kan tages stilling til, hvorvidt optionen skal indgå i den endelige aftale med totalentreprenøren.

Bilag
Bilag 1: VSU 21-11-2016 Byggeprogram Ny skole Gilleleje - afsnit 6 om trafikale forhold. Dok. nr. 2016/37607 002

Bilag 2: VSU 21-11-2016 Trafik- og parkeringsanalyse Dok. nr. 2016/37607 001

Læsevejledning til bilag 1: Bilag 1 indeholder et uddrag af det samlede byggeprogram for Gilleleje Læringsområde. Uddraget omfatter kun afsnit 6 om de trafikale forhold. Det samlede byggeprogram behandles på særskilt punkt om Gilleleje Læringsområde - Funktionelt byggeprogram og fremgår af bilag til denne dagsorden.


Administrationens indstilling
Administrationen indstiller til Vækst- og Skoleudvalget, Plan- og Miljøudvalget, Teknisk Udvalg og Økonomiudvalget at anbefale Byrådet

  1. at godkende krav til de trafikale forhold omkring skolen, jf. bilag 1, samt at kravene skal indarbejdes i tilbudsgivernes konkurrenceprojekter,
  2. at tilbud skal indeholde projektering og etablering af de trafikale forhold omkring skolen som option.



Beslutning
1 og 2. Godkendt

Fraværende: Brian Lyck , Sisse Krøll Willemoes og Morten Ulrik Jørgensen




35. "Flyt til Gribskov" folder
00.13G00 - 2016/35837

Sagsfremstilling
Vækst- og Skoleudvalget får sagen til beslutning.

Vækst- og Skoleudvalget skal tage stilling til, om udvalget vil bruge penge på at lave en folder om Gribskov Kommune, som kan udleveres hos ejendomsmæglerne.

Tænketanken Vækst:Gribskov foreslog i sine anbefalinger, at der blev udarbejdet en folder om Gribskov, som kunne give besøgende fra andre kommuner lyst til at flytte til kommunen. Det blev i første omgang besluttet at lægge ideen med folderen ind under brandingprojektet. I brandingprojektet er der dog i stedet prioriteret en række andre tiltag. Derfor er der ikke arbejdet videre med ideen med en fysisk folder. Borgmesteren har nu holdt møde med ejendomsmæglerne i kommunen. Ejendomsmæglerne efterspørger en lækker folder om Gribskov, som de kan give til de kunder, der kommer fra andre kommuner for at se på hus eller lejlighed i Gribskov Kommune.

Frem for at kommunen alene fortæller, hvor godt det er at bo i Gribskov, foreslår administrationen, at der bygges en folder op med afsæt i, at borgere/familier fortæller om, hvorfor de har valgt at bo her, og hvorfor de er glade for deres valg. Det kunne være én eller flere børnefamilier, et par med voksne børn, der er flyttet hjemmefra, en enlig aktiv borger og en heste-familie, da mange landejendomme sælges til hestefolket. Der ud over kunne der være en "Fem gode grunde til at flytte til Gribskov" med en efterfølgende uddybning. For eksempel omkring natur, kultur, sammenhold/aktive frivillige og nærhed til gode madvarer. For at imødekomme udfordringen med at flere af de kommunale skoler ikke klarer sig så godt, må der eventuelt stå noget om udbuddet af private skoler og dagtilbud - som et muligt valg.

Administrationens anbefaling
Administrationen anbefaler, at Vækst- og Skoleudvalget anvender omkring 40.000 kr fra udvalgets budget 2016 til at producere en folder til potentielle tilflyttere, som blandt andet bliver udleveret af de lokale ejendomsmæglere.


Lovgrundlag


Økonomi
Udgift til folder betales af Vækst- og Skoleudvalgets midler for 2016.
Udgift ca. 40.000 kr.

Bilag


Administrationens indstilling
Administrationen indstiller til Vækst- og Skoleudvalget:

  1. At beslutte at udarbejde en folde til potentielle tilflyttere
  2. Af afsætte finansiering i Vækst- og Skoleudvalgets budget for 2016.



Beslutning
Godkendt

Fraværende: Sisse Krøll Willemoes; Brian Lyck Jørgensen og Morten Ulrik Jørgensen




36. Flytning af møde
00.22A00 - 2015/27709

Sagsfremstilling
Vækst- og Skoleudvalget behandler sagen forat træffe beslutning om ændring af mødedato.

Vækst- og Soleudvalget har på udvalgsmøde 04.10.2016 (pkt. 28) godkendt mødeplan for udvalgets møder i 2017.

Udvalgets møde i januar 2017 ønskes flyttet fra tirsdag 31.01.2017 til tirsdag 24.01.2017 grundet fravær af formanden


Lovgrundlag


Økonomi


Bilag


Administrationens indstilling
Administrationen indstiller til Vækst- og Skoleudvalget:
At godkende at udvalgsmødet tirsdag 31.01.2017 flyttes til tirsdag 24.01.2017

Beslutning
Godkendt

Fraværende: Sisse Krøll Willemoes; Brian Lyck Jørgensen og Morten Ulrik Jørgensen





Efterretningssager

37. Modernisering af planloven - lovforslag i høring
01.00G00 - 2016/20154

Sagsfremstilling
Denne sag forelægges Plan- og Miljøudvalget, Vækst- og Skoleudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet for at orientere om forslag til modernisering af planloven samt om Gribskov Kommunes høringssvar til lovforslaget.

Lovforslag om modernisering af planloven
Erhvervs- og Vækstministeriet har sendt udkast til lovforslag om modernisering af planloven i offentlig høring.

Lovforslaget har til formål at modernisere planloven med henblik på at give kommuner, virksomheder og borgere mere frihed til at skabe udvikling og vækst i hele Danmark under fortsat hensyntagen til natur og miljø.

Høringsdokumenterne, inkl. høringsbrev og lovforslag, (dok. nr. 2016/20154 009) fremgår af sagen.

Høringssvar
Der har været en meget kort høringsfrist – frem til 17.10.2016. På grund af den korte høringsfrist, har en politiske behandling af Gribskov Kommunes høringssvar til lovforslaget ikke været mulig.

Økonomiudvalget, Plan- og Miljøudvalget og Vækst- og Skoleudvalget har fået administrationens forslag til høringssvar til kommentering forud for fremsendelsen.

Gribskov Kommunes høringssvar, som fremsendt til Erhvervs- og Vækstministeriet, fremgår af bilag 1.


Lovgrundlag
Lov om planlægning (planloven), lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23/11/2015
Lovforslag om modernisering af planloven

Økonomi


Bilag
Bilag 1 (PMU 24.10.2016) Høringssvar til lovforslag om modernisering af planloven 2016/20154 007


Administrationens indstilling
Administrationen indstiller til Plan- og Miljøudvalget at anbefale Økonomiudvalget og Byrådet samt Vækst- og Skoleudvalget

  1. at tage orienteringen om forslag til modernisering af planloven og Gribskov Kommunes høringssvar til lovforslaget til efterretning.



Udvalgenes anbefalinger/indstillinger
Plan- og Miljøudvalgets beslutning den 24-10-2016:

  1. Tages til efterretning


Bo Jul Nielsen, Jannich Petersen og Knud Antonsen fraværende


Økonomiudvalgets beslutning den 07-11-2016:

  1. Taget til efterretning.

Byrådets beslutning den 14-11-2016:

  1. Taget til efterretning.



Beslutning
Taget til efterretning

Fraværende: Sisse Krøll Willemoes; Brian Lyck Jørgensen og Morten Ulrik Jørgensen





Sager behandlet på lukket møde:
38 Gilleleje Læringsområde - Udbudsproces



Mødet startet:
08:00 AM

Mødet hævet:
09:55 AM