Indholdsfortegnelse:
Åbne
8 Resultatrevision 2013
9 Strategi til nytteindsats
Efterretningssager
10 Resultatoversigt. Jobcenter Gribskov. 2014
11 Anvendte virksomhedspraktikker
12 Beskæftigelsesreform maj 2014
Medlemmer:
 |
 |
 |
 |
Jørgen Simonsen DA |
 |
 |
 |
Ulrik Engelsen DA |
 |
 |
 |
 |
 |
Ole Jensen LO |
 |
 |
 |
Poul Erik Andersen LO |
 |
 |
 |
 |
 |
Winnie Axelsen LO |
 |
 |
 |
Karsten Sten Jensen DH |
 |
 |
 |
 |
 |
Steen Nielsen DH |
 |
 |
 |
Camilla Lund DA |
 |
 |
 |
 |
 |
ElseMarie Olsen FTF |
 |
 |
 |
Lone Birgit Halskov Møller |
 |
 |
 |
 |
 |
Carl Bruun Landbrug og Fødevarer |
 |
 |
 |
Ingbritt Thirup A-kasserne |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
|
 |
Godkendelse af dagsorden:
Dagsorden godkendt. Mødet blev gennemført efter § 9 i LBRs forretningsorden, idet mindre end halvdelen af af var tilstede. Beslutningerne fra mødet udsendes til høring blandt alle rådets medlemmer og er gældende såfremt der ikke gøres indsigelse inden for 8 dage fra mødets afholdelse. Ved indsigelse bortfalder beslutningen
Fraværende:
Ulrik Engelsen DA
Poul Erik Andersen LO
Winnie Axelsen LO
Karsten Sten Jensen DH
Camilla Lund DA
ElseMarie Olsen FTF
Carl Bruun Landbrug og Fødevarer
Ingbritt Thirup A-kasserne
Meddelelser:
Åbne
8. Resultatrevision 2013
15.00G00 - 2014/06878
Sagsfremstilling
Jobcenter Gribskov udarbejder årligt resultatrevision.
Resultatrevisionen skal vise resultater og effekter af den samlede beskæftigelsesindsats i Gribskov Kommune 2013 og forholder sig til både positive resultater og hvor udfordringerne for kommunens indsats ligger.
Udgangspunktet for resultatrevisionen er udviklingen i Gribskov Kommune sat i forhold til udviklingen i sammenlignelige kommuner (klyngen) og i forhold til resten af Østdanmark.
Resultatrevisionen indgår i den politiske behandling med evaluering af resultatrevisionen i Arbejdsmarkedsudvalget og i Det Lokale Beskæftigelsesråd. Resultatrevisionen udgør hermed også en del af beslutningsgrundlaget for de prioriteringer, der anvises i Beskæftigelsesplan 2015.
Resultatrevisionen laves med udgangspunkt i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings faste skabelon, der findes i databasen Jobindsats.dk. Resultatrevisionen er bygget op om følgende 3 kapitler:
Kap. 1. Beskæftigelsesministerens mål & sygedagpengeområdet
Kap 2. Indsatsen: aktiveringsgrad & indsats til tiden
Kap. 3. Besparelsespotentiale
Også på på baggrund den udfordrede kommunale økonomi, er der i Resultatrevision 2013 lagt vægt på kapitlet vedr. besparelsespotentialet for de enkelte forsørgelsesområder.
Kort resume af resultatrevisionen
Unge på offentlig forsørgelse
(Unge i samtlige forsørgelses kategorier).
Gribskov Kommune har i 2013 oplevet et fald fra 526 til 494 unge på offentlig forsørgelse, svarende til et fald på 6,1 procent. Procentuelt svarer dette til udviklingen i ”Klyngen”.
Udvikling og andel unge på forsørgelse i 2013 fremgår af nedenstående tabel:
Tabel 3: Unge på offentlig forsørgelse
Unge på under 30 år på off. forsørgelse |
Udvikling dec. 11 til dec. 12. Procent |
Andel af samtlige unge |
Gribskov Kommune |
-6,1 pct.
|
10,2 pct.
|
Klyngen - gennemsnit |
-6,0 pct.
|
8,0 pct.
|
Østdanmark |
-5,0 pct.
|
9, 4 pct.
|
Kilde: BRHS
Hvis udviklingen indekseres fra juni 2008 til december 2013 har Gribskov Kommune haft en stigning i unge på off. forsørgelse der er tilsvarende den gennemsnitlige udvikling i klyngen.
10,2 procent af alle unge i Gribskov Kommune er på offentlig forsørgelse. Dette er en noget større andel end niveauet i Klyngen og i Østdanmark.
Baggrunden for den høje andel på forsørgelse er blandt andet, at der i Gribskov Kommune er færre unge end i resten af Østdanmark. Årsagen til dette er bl.a., at en del ressource stærke unge fraflytter kommunen til større byer for at videreuddanne sig. Jf. nedenstående tabel 4.
Tabel 4: Andel af unge i befolkningen
Unges andel af befolkningen i Gribskov |
19 pct.
|
Unges andel af befolkningen i Østdanmark |
27 pct.
|
Kilde: Jobindsats.dk
Ministermål. Færre personer på førtidspension
Gribskov Kommunes resultatmål for tilgang til førtidspension var på 55 personer for hele 2013. Da 29 borgere fik tilkendt førtidspension i 2013 er resultatmålet realiseret.
Det procentvise fald i tilkendelser af førtidspension har i 2013 været på 66,3 pct. i forhold til antal tilkendelser af førtidspension i 2012. Gribskov Kommune har et af de største procentvise fald i Klyngen.
Udvikling og andel på førtidspension i 2013 fremgår af nedenstående tabel:
Tabel 2: Personer på førtidspension
Tilgang til førtidspension |
Udvikling dec. 12 til dec. 13. Procent |
Andel af befolkningen (16-64 år) på førtidspension |
Gribskov Kommune |
-66,3 pct.
|
6,0 pct.
|
Klyngen - gennemsnit |
-58,5 pct.
|
6,3 pct.
|
Østdanmark |
- 58,9 pct.
|
5,5 pct.
|
Kilde: BRHS
Gribskov Kommune har i 2013 reduceret antal langvarige sygedagpenge-forløb.
Fra dec. 2012 til dec. 2013 er der et fald på knapt 20 pct. mht. lange sdp-forløb over 52 uger. Dette er en god ”performance” sammenlignet Østdanmark, hvor der er et gennemsnitligt fald på 11 pct.
Gribskov Kommune havde i 2013 store udfordringer med hensyn til udviklingen på området ledighedsydelse, hvor antal ledige fleksjobberettigede er steget betydeligt mere end i Klyngen og i Østdanmark generelt. Dette fremgår af tabel 3.
Tabel 3: Personer på ledighedsydelse
Personer på ledighedsydelse |
Udvikling dec. 12 til dec. 13. Procent |
Andel af befolkningen (16-64 år) på ledighedsydelse |
Gribskov Kommune |
9,9 pct.
|
2,0 pct.
|
Klyngen - gennemsnit |
6,0 pct.
|
1,8 pct.
|
Østdanmark |
5,8 pct.
|
1,4 pct.
|
Kilde: BRHS
Ministermål. Antallet af langtidsledige skal begrænses mest muligt
(Ledige i mere end 80 pct. af seneste år)
Gribskov Kommune har siden konjunkturomslaget i 2008 haft en stærk stigning i langtidsledigheden. Samlet er det derfor tilfredsstillende, at Gribskov Kommune i de senere år har formået at begrænse stigningen i den længerevarende ledighed.
Gribskov Kommune har i december 2013 i alt 254 langtidsledige. Dermed har kommunen opnået et fald på 15,9 pct. i antal langtidsledige ifh.t. niveauet året før. I Gribskov Kommunes Beskæftigelsesplan 2013 var det målsætningen, at antallet af langtidsledige skulle begrænses til 354 personer, hvorfor resultatmålet er realiseret.
At udviklingen har været positiv fremgår af nedenstående tabel 4.
Tabel 4: Langtidsledighed
Arbejdskraftreserven |
Udvikling dec. 12 til dec. 13. Procent |
Andel af d. samlede arbejdsstyrke |
Gribskov Kommune |
-15,9 pct.
|
1,3 pct.
|
Klyngen - gennemsnit |
-12,3 pct.
|
2,1 pct.
|
Østdanmark |
-13,3 pct.
|
1,9 pct.
|
Kilde: BRHS
Aktiveringsgrad og rettidighed i indsatsen
Aktiveringsgraden i Gribskov Kommune har en tæt sammenhæng til jobcentrets aktiverings-strategi. Center for Arbejdsmarked opnåede i 2013 ikke en aktiveringsgrad på niveau med gennemsnit i klyngen. Dette gælder både for modtagere af a-dagpenge og af kontanthjælp.
Rettidighed på beskæftigelsesområdet er et udtryk for overholdelse af borgerens retssikkerhed - dvs. i hvilket omfang kommunen sikrer at minimumskrav til indsatsen er opfyldt.
Gribskov Kommune opnåede i 2013 en tilfredsstillende rettidighed vedr. de lovpligtige samtaler for modtagere af a-dagpenge og af kontanthjælp. Jobcentret har gennem hele 2013 haft udfordringer med at sikre rettidig aktivering.
Der har igennem 2013 været et øget ledelsesmæssig fokus på at sikre rettidighed i indsatsen. Fra efteråret 2014 får jobcentret forbedret adgang til it-understøttelse, som er en vigtig forudsætning for et tilstrækkeligt ledelsestilsyn.
Beskæftigelsesregionens høringssvar på jobcentrets resultatrevision 2013 fremgår af bilag 2.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats LBK 731 af 15/06/2010
Økonomi
Besparelsespotentiale - Gribskov i resultatrevisionen viser, hvorvidt kommunen potentielt kan spare på udgifterne til forsørgelse.
Sammenfattende havde Gribskov Kommune alt i alt en nettogevinst på 23,9 mio. kr. i forhold til det af styrelsen udregnede gennemsnitlige forbrug på samtlige forsørgelsesydelser.
Områder hvor Gribskov Kommune har opnået en besparelse
Styrelsens opgørelse viser, at Gribskov Kommune i 2013 på områderne a-dagpenge, sygedagpenge, ledighedsydelse, fleksjob og førtidspension i alt havde en besparelse på 38,5 millioner kr. i forhold til det forventede gennemsnitlige forbrug.
Dette svarer i opgørelsen til, at der er 390 færre fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse i Gribskov Kommune.
Tabel 5. Besparelse – Gribskov Kommune
Forsørgelsesydelse 1. kvartal 2013 - 4. kvartal 2013 |
Antal færre fuldtids-personer ifh.t forventet. |
Besparelse (i mio. kr.) |
A-dagpenge Sygedagpenge Ledighedsydelse, fleksjob og førtidspension |
-156 -54 -179
|
-16.0 -5,6 -16,9
|
I alt |
389
|
38,5
|
Områder hvor Gribskov Kommune har et besparelsespotentiale
Af styrelsens opgørelse fremgår, at Gribskov Kommune i 2013 har en merledighed på 180 borgere på kontant- og uddannelseshjælp. Dette udmønter sig i et besparelsespotentialet på 14,6 millioner kr.
Der gøres opmærksom på at der findes "forbundne kar" mellem de forskellige forsørgelsesudgifter. Eksempelvis kunne en lavere bestand af borgere på kontanthjælp sandsynligvis betyde, at der ville være flere borgere på ledighedsydelse og / eller fleksjob.
Ved analyse af kontanthjælpsområdet konstateres, at merledigheden er opstået efter 2007. Gribskov Kommune har sammenlignet med andre kommuner en særlig udfordring med hensyn til lange forløb for ”svage” kontanthjælpsmodtagere (gl. matchkategori 2 & 3) og modtagere over 50 år.
Bilag
Bilag 1. Resultatrevision 2013. Gribskov Kommune
Bilag 2. BRHS hørringssvar. Resultatrevision 2013
Administrationens indstilling
Jobcenterledelsen indstiller:
- at LBR drøfter resultatrevision 2013 og fremkommer med bemærkninger, der kan indgå i Resultarevision 2013 og således kan indgå som LBRs indstilling til ændring og forbedring af beskæftigelsesindsatsen
Beslutning
Resultatrevision 2013 drøftet. FTF/LOs høringssvar vil indgå i det videre arbejde.
9. Strategi til nytteindsats
15.20G00 - 2013/40414
Sagsfremstilling
På LBR møde d. 25. marts blev der truffet aftale om at administrationen skulle fremlægge strategi til nytteindsats på mødet d. 15. maj .
Målgruppe og antal pladser i nytteindsats
Nytteindsats kan sættes i værk overfor jobparate (LAB § 2, nr. 2), for aktivitetsparate (LAB § 2, nr. 3), åbenlyst uddannelsesparate (LAB § 2, nr. 12), aktivitetsparate (LAB § 2, nr. 13) og for borgere, der modtager arbejdsmarkedsydelse.
Nytteindsatsen er primært tiltænkt personer, som er i stand til at arbejde, og som enten afventer at påbegynde en uddannelse eller et job.
Nytteindsatsen skal have en varighed på (op til) 13 uger 25 timer om ugen. - For borgere på arbejdsmarkedsydelse dog 20 timer om ugen.
Nytteindsatsen bruges hovedsageligt til de åbenlyst uddannelsesparate og til de jobparate, herunder borgere, der modtager arbejdsmarkedsydelse.
Nytteindsats bruges endvidere til borgere, der skal rådighedsvurderes ved tvivl om, hvorvidt de står til rådighed for arbejde og i mindre omfang til straksaktivering.
Der er i første halvdel af 2014 70 pladser til nytteindsats.
Principper for nytteindsatsen i Gribskov Kommune
- indholdet i nytteindsatsen skal være nyttigt for Gribskov Kommunes borgere og / eller turismeindsatsen
- nytteindsatsopgaverne skal udføres så arbejdsmiljøloven er opfyldt
- nytteindsats må ikke substituere øvrige beskæftigelsesindsatser eller erstatte ordinært arbejde
- Såfremt nytteindsatsen omfatter borgerrettede aktiviteter er det særligt vigtigt, at være opmærksom på, at nytteindsatsen ikke får en negativ indflydelse på stabil leverance og kvalitet
- nytteindsats må ikke være konkurrenceforvridende
- ved etablering af nytteindsatsopgaver udarbejdes der en præcis beskrivelse af det arbejde, der skal udføres.
- I nytteindsatsen gives plads til jobsamtaler og sikres, at borgere i nytteindsats kan få sparring og støtte til gennemførelse af jobsamtaler, ansøgninger og CV
- Såfremt der oprettes nye nytteindsats områder drøftes disse forinden med det lokale MED udvalg
Oversigt over foreløbige arbejdsopgaver
- Renhold af strande og grønne områder/natur områder
- Ekstra rengøring af vej / gade områder for f.eks. tyggegummi og cigaretskodder
- rengøring af maskiner og biler
- rengøring af affaldsskabe
- Støtte til foreningers vedligeholdelse af klubhuse m.v.
- Støtte til offentlig støttede foreningers afholdelse af events og foreningsarrangementer
Lovgrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats BEK. nr. 1645 27/12/2013 kap. 9
Økonomi
-
Miljøforhold
-
Bilag
-
Administrationens indstilling
Administrationen indstiller :
- at det lokale beskæftigelsesråd tiltræder den beskrevne strategi
Beslutning
Tiltrådt. LBR fastlår, at nytteindsatsen skal foregå inden for lovgivningens rammer.Omkring nytte indsatsen skal LBR forelægges en oversigt over alle samarbejdsaftaler, der er eller bliver indgået imellem jobcenteret og den kommunale arbejdsplads, med detaljeret opgavebeskrivelse
Efterretningssager
10. Resultatoversigt. Jobcenter Gribskov. 2014
15.00A00 - 2012/26755
Sagsfremstilling
På maj-mødet vil der blive redegjort for udviklingen i ledigheden på kontanthjælps- og dagpengeområdet foruden også udviklingen vedr. sygedagpenge og ledighedsydelse.
Tabel 1. Status. Antal på forsørgelse i Gribskov Kommune. Uge 19 i maj 2014
Rækkenavne |
Antal af Borger CPR |
 |
 |
Arbejdsløshedsdagpenge |
656
|
Arbejdsmarkedsydelse |
32
|
Fleksjob |
364
|
Integrationssag |
41
|
Kontanthjælp |
657
|
Aktivitetsparat |
400
|
Jobparat |
214
|
Kontanthjælp omfattet af integrationsloven |
77
|
Ledighedsydelse |
137
|
Revalidering |
35
|
Sygedagpenge |
556
|
Sygedagepengekategori 1 - "lettere sdp-sager" |
215
|
Sygedagepengekategori 2 - "risiko sdp-sager" |
114
|
Sygedagepengekategori 3 - "langvarige sdp-sager" |
141
|
Uddannelseshjælp |
253
|
Aktivitetsparat |
101
|
Uddannelsesparat |
142
|
Åbenlyst uddannelsesparat |
6
|
Voksenlærling |
81
|
 |
 |
Hovedtotal |
2.889
|
Kilde. Workbase. Anm. Data med fed skrift afspejler samlet antal borgere på ydelsen.
Fordeling på match- og visitationskategori fremgår som som undergruppe.
Kun de dominerende visitationskategorier er medtaget, hvorfor undergrupperne ikke
summerer op til det samlede antal. Der kan desuden være en mindre forskel på antal i tabel
1 og antal i nedenstående figurer/tabeller. Dette på baggrund af forskelle i udgangspunkt
for dataudtræk.
Kontant- og uddannelseshjælp.
Af figur 1 fremgår udviklingen i 2014 af antal uddannelsesparate unge (under 30 år), der modtager uddannelseshjælp. Foruden de 148 uddannelsesparate var der 101 ledige unge visiteret som aktivitetsparate, hvilket fremgår af figur 2.
Figur 1

Figur 2

Af figur 3 fremgår udviklingen i 2014 mht. antal jobparate ledige (over 30 år), der modtager kontanthjælp. Foruden de 239 jobparate var der i uge 19 i alt 472 ledige ledige visiteret som aktivitetsparate. Dette fremgår af figur 4.
Figur 3

Figur 4

A-dagpenge.
Af tabel 2 og 3 fremgår, at der i uge 19 var i alt 688 ledige med dagpengeret. Dette er et fald fra 784 ledige i uge 10.
I maj 2013 var der i alt 839 ledige på a-dagpenge, hvorfor antal på et år er reduceret med i alt 151 ledige, svarende til en reduktion på 18 pct.
Af den samlede ledighed i uge 19 udgør ledige over 30 år 681 personer, mens der er 117 unge ledige under 30 år.
Af tabel 2 fremgår, at ledigheden for unge siden starten af året er faldet fra 130 ledige til 99 ledige. Dette svarende til en reduktion på 24 procent.
Tabel 2 - a-dagpenge
Uge nr i 2014 |
Antal ledige |
 |
under 30 år |
2014-01 |
130
|
2014-02 |
125
|
2014-03 |
125
|
2014-04 |
130
|
2014-05 |
132
|
2014-06 |
130
|
2014-07 |
131
|
2014-08 |
125
|
2014-09 |
123
|
2014-10 |
117
|
2014-11 |
113
|
2014-12 |
113
|
2014-13 |
106
|
2014-14 |
102
|
2014-15 |
105
|
2014-16 |
105
|
2014-17 |
106
|
2014-18 |
106
|
2014-19 |
99
|
Af tabel 3 fremgår, at ledigheden for dagpengemodtagere over 30 år er faldet fra 700 ledige til 589 ledige. Dette svarende til et fald på 16 procent.
Tabel 3- a-dagpenge
Uge nr i 2014 |
Antal ledige |
 |
over 30 år |
2014-01 |
700
|
2014-02 |
679
|
2014-03 |
669
|
2014-04 |
671
|
2014-05 |
701
|
2014-06 |
711
|
2014-07 |
715
|
2014-08 |
708
|
2014-09 |
700
|
2014-10 |
681
|
2014-11 |
671
|
2014-12 |
643
|
2014-13 |
633
|
2014-14 |
621
|
2014-15 |
616
|
2014-16 |
607
|
2014-17 |
606
|
2014-18 |
578
|
2014-19 |
589
|
Sygedagpenge
Af tabel 1 fremgår, at der i uge 19 var i alt 556 borgere der modtog sygedagpenge.
Af figur 5 fremgår udviklingen i antal sdp-sager med en varighed under 3 måneder.
Dette fra starten af året til uge 19 i år 2014.
Figur 5

Af figur 6 fremgår udviklingen i antal sdp-sager med en varighed over 3 måneder.
Figur 6

Af figur 7 fremgår udviklingen i antal sdp-sager med en varighed over 52 måneder.
Dette i hhv. 2013 (rød graf) og 2014 v. blå graf.
Figur 7

Ledighedsydelse
Af figur 8 fremgår antal ledige af de fleksjobberettigede i Gribskov Kommune. Antal borgere på ledighedsydelse faldt fra 142 i starten af året til et niveau på omkring 130. I uge 19 er der 137 ledige.
Figur 8

Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats LBK 731 af 15/06/2010
Administrationens indstilling
Sekretariatet indstiller:
- at LBR tager orienteringen til efterretning.
Beslutning
Tiltrådt
11. Anvendte virksomhedspraktikker
15.00A00 - 2012/26126
Sagsfremstilling
Sag til orientering/ efterretning.
Det lokale beskæftigelsesråd modtager på mødet orientering om Jobcenter Gribskovs anvendelse af virksomhedspraktik efter Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, kap. 11.
Af tabel 1-3 ses for hhv. modtagere af kontanthjælp, a-dagpenge og sygedagpenge udvikling i aktivering fra nov/dec 2013 til februar 2013; samt redskabsfordeling. De tre tabeller giver et overblik over udviklingen fra måned til måned.
Aktivering for ledige på kontanthjælp
Af tabel 1 fremgår, at der i februar var 53 kontanthjælpsmodtagere ansat i løntilskud. Dette et noget mindre antal ifh.t. antal i nov. & december.
Antal i virksomhedspraktik har i perioden udvist et faldende antal: fra 125 aktiverede i november til 80 borgere i praktik i februar.
Tabel 1. Kontanthjælp. Antal aktiverede
 |
Nov 2013
|
Dec 2013
|
Jan 2014
|
Feb 2014
|
Antal aktiverede
|
Antal aktiverede
|
Antal aktiverede
|
Antal aktiverede
|
 |
Vejledning og opkvalificering |
Vejledning og opkvalificering |
230
|
203
|
130
|
121
|
Ordinære uddannelses forløb |
4
|
6
|
3
|
.
|
Ansættelse med løntilskud |
Ansættelse med løntilskud |
65
|
70
|
62
|
53
|
Privat ansættelse med løntilskud |
31
|
33
|
24
|
21
|
Offentlig ansættelse med løntilskud |
34
|
37
|
38
|
32
|
Virksomheds praktik |
Virksomheds praktik |
125
|
112
|
75
|
80
|
Privat virksomheds praktik |
104
|
95
|
66
|
63
|
Offentlig virksomheds praktik |
21
|
18
|
9
|
18
|
Af tabel 1B fremgår, at den virksomhedsrettede aktiveringsgrad for ledige på kontanthjælp har været stigende fra en andel på 13 pct. i uge 1 til en aktiveringsgrad på 18 pct. i uge 19.
Aktiveringsgraden i regi af vejledning og opkvalificering i de første 19 uger ligger på et niveau mellem 12 og 14 pct.
Tabel 1 B. Aktiveringsgrad kontanthjælp
Uge nr. |
Virksomheds- |
Vejledning og |
2014 |
vendt aktivering |
opkvalificering |
2014-01 |
13%
|
13%
|
2014-02 |
15%
|
13%
|
2014-03 |
14%
|
13%
|
2014-04 |
15%
|
13%
|
2014-05 |
15%
|
13%
|
2014-06 |
16%
|
13%
|
2014-07 |
16%
|
13%
|
2014-08 |
17%
|
14%
|
2014-09 |
17%
|
12%
|
2014-10 |
17%
|
13%
|
2014-11 |
17%
|
13%
|
2014-12 |
17%
|
13%
|
2014-13 |
18%
|
13%
|
2014-14 |
19%
|
12%
|
2014-15 |
18%
|
12%
|
2014-16 |
18%
|
12%
|
2014-17 |
18%
|
14%
|
2014-18 |
17%
|
13%
|
2014-19 |
18%
|
14%
|
Aktivering for ledige på a-dagpenge
A-dagpenge. Af tabel 2 fremgår, at der i perioden er omkring 60 borgere ansat i løntilskud.
Antal borgere i virksomhedspraktik var på 36 forløb i december måned. Dette antal er stigende til 59 forløb i marts måned.
Tabel 2. A-dagpenge. Antal aktiverede
 |
Dec 2013
|
Jan 2014
|
Feb 2014
|
Mar 2014
|
Antal aktiverede
|
Antal aktiverede
|
Antal aktiverede
|
Antal aktiverede
|
 |
Vejledning og opkvalificering |
Vejledning og opkvalificering |
66
|
78
|
84
|
99
|
Ordinære uddannelses forløb |
6
|
5
|
3
|
5
|
Ansættelse med løntilskud |
Ansættelse med løntilskud |
66
|
64
|
56
|
61
|
Privat ansættelse med løntilskud |
31
|
30
|
26
|
28
|
Offentlig ansættelse med løntilskud |
35
|
34
|
30
|
33
|
Virksomheds praktik |
Virksomheds praktik |
36
|
23
|
39
|
59
|
Privat virksomheds praktik |
32
|
19
|
32
|
47
|
Offentlig virksomheds praktik |
4
|
4
|
7
|
12
|
Af tabel 2B fremgår, at den virksomhedsrettede aktiveringsgrad for ledige på a-dagpenge har været stigende fra en andel på 7 pct. i uge 1 til en aktiveringsgrad på 12 pct. i uge 19.
Aktiveringsgraden for vejledning og opkvalificering i de første 19 uger været i et niveau mellem 4 pct. og 8 pct.
Tabel 2 B. Aktiveringsgrad a-dagpenge
Uge nr. |
Virksomheds- |
Vejledning og |
2014 |
vendt aktivering |
opkvalificering |
2014-01 |
7%
|
4%
|
2014-02 |
8%
|
6%
|
2014-03 |
8%
|
6%
|
2014-04 |
7%
|
7%
|
2014-05 |
7%
|
6%
|
2014-06 |
7%
|
6%
|
2014-07 |
8%
|
6%
|
2014-08 |
9%
|
7%
|
2014-09 |
9%
|
7%
|
2014-10 |
10%
|
8%
|
2014-11 |
10%
|
8%
|
2014-12 |
11%
|
8%
|
2014-13 |
12%
|
7%
|
2014-14 |
12%
|
7%
|
2014-15 |
12%
|
7%
|
2014-16 |
12%
|
7%
|
2014-17 |
11%
|
7%
|
2014-18 |
11%
|
6%
|
2014-19 |
12%
|
6%
|
(HUSK TEKST TIL KOMMENTARER TIL TABEL 3!)
Tabel 3. Aktivering sygedagpenge.
Uge nr. |
Virksomheds- |
Vejledning og |
2014 |
vendt aktivering |
opkvalificering |
2014-01 |
 |
 |
2014-02 |
 |
 |
2014-03 |
 |
 |
2014-04 |
 |
 |
2014-05 |
5%
|
8%
|
2014-06 |
6%
|
9%
|
2014-07 |
7%
|
9%
|
2014-08 |
7%
|
8%
|
2014-09 |
8%
|
8%
|
2014-10 |
8%
|
8%
|
2014-11 |
9%
|
8%
|
2014-12 |
10%
|
9%
|
2014-13 |
10%
|
10%
|
2014-14 |
10%
|
7%
|
2014-15 |
10%
|
7%
|
2014-16 |
8%
|
8%
|
2014-17 |
8%
|
8%
|
2014-18 |
6%
|
8%
|
2014-19 |
5%
|
8%
|
Data fra Workbase tager udgangspunkt i et øjebliksbillede fra uge 19 maj 2014 og findes i bilaget "LBR. Virksomhedsvendt aktivitet. Maj 2014".
Af bilag fremgår, at anvendte virksomhedspraktikker, løntilskud og arbejdsprøvnings-forløb
i uge 19 udgør:
- Kontanthjælp.Virksomhedspraktik og løntilskud. I alt 127 forløb.
- A-dagpenge. Virksomhedspraktik og løntilskud. I alt 78 forløb.
- Arbejdsprøvning (Sygedagpenge). I alt 23 forløb.
Alt i alt 228 forløb
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. LBK af 15/06/2010
Bilag
LBR. Virksomhedsvendt aktivitet. Maj 2014
Administrationens indstilling
Sekretariatet indstiller :
- at LBR tager orienteringen til efterretning
Beslutning
Tiltrådt. LBR undrer sig over, at der på nogle områder - herunder ordinær uddannelse - viser en faldende aktivitet.
Jfr. Styringslovens § 46a, har kommunerne fra 1. januar pligt til "kvartalsvist" at levere oplysninger til Det lokale beskæftigelseråd om anvendelsen af offenentlige og private løntilskuds - og virksomhedspraktikforløb - herunder nyttejob. Underretningen skal ske ved hjælp af udtræk fra det landsdækkende system, som Arbejdsmarkedsstyrelsen stiller til rådighed.
12. Beskæftigelsesreform maj 2014
15.20A00 - 2014/18753
Sagsfremstilling
Formålet med sagsfremstillingen er at orientere Det lokale beskæftigelsesråd om Beskæftigelsesreformen i oversigtsform. Den del af reformudspillet der konkret vedrører LBR beskrives nærmere..
Regeringens udspil til reform af beskæftigelsesindsatsen vedrører alene dagpengeforsikrede ledige og lægger op til følgende:
- En tidlig og individuel indsats
- Afskaffelse af såkaldt meningsløs aktivering
- Mere ansvar til den enkelte og styrket rådighed
- Uddannelsesløft
- Bedre brug af virksomhedsrettede tilbud
- Indsats overfor langtidsledige
- Opkvalificering af jobkonsulenter / virksomhedskonsulenter i jobcentre og A-kasser
Derudover lægger regeringen op til ændringer i selve beskæftigelsessystemet ved :
- En anden og bedre virksomhedskontakt
- Flere frihedsgrader og færre regler
- Forenklet organisering og styrket partsinddragelse
Det er specielt den forenklede organisering og styrket partsinddragelse, der kan få betydning for Det lokale beskæftigelseråd i det regeringens udspil er følgende :
- Afskaffelse af beskæftigelsesregioner, LBR, RBR og etablering af 8 Regionale Arbejdsmarkedsråd(RAR) med deltagelse af arbejdsmarkedets parter, vækstråd, a-kasser, kommuner og uddannelsesinstitutioner.
- Etablering af decentrale statslige arbejdsmarkedskontorer, der kan servicere RAR og implementere lovgivning i kommunerne.
- Kommunerne forpligtes til et tæt samarbejde i regi af de fem kommunale kontaktråd (KKR)
Vedtages denne del af reformen betyder dette, at de lokale beskæfigelsesråd nedlægges.
Lovgrundlag
Udspil til reform af beskæftigelsesindsatsen
Økonomi
-
Miljøforhold
-
Høring
-
Bilag
-
Administrationens indstilling
Administrationen indstiller :
- at det lokale beskæftigelsesråd tager orienteringen til efterretning.
Beslutning
Tiltrådt
Mødet startet:
04:00 PM
Mødet hævet:
05:30 PM